Είναι γεγονός ότι η πανδημία του Covid-19 έφερε πολλές αλλαγές στο ελληνικό κρασί, από την τρόπο παραγωγής μέχρι τον τρόπο κατανάλωσης. Ωστόσο, το κρασί παρέμεινε ένας δίαυλος κοινωνικοποίησης, καθώς τσουγκρίσαμε τα ποτήρια μας με τους αγαπημένους μας virtually και ταξιδέψαμε σε περιοχές που δεν μπορούσαμε να επισκεφτούμε. Το 2020 ήταν μια “εναλλακτική” χρονιά για ορισμένους τομείς της βιομηχανίας οίνου, με τους παραγωγούς, τους εμπόρους και τους εισαγωγείς να εστιάζουν περισσότερο στη διαδικτυακή λιανική πώληση. Επίσης, ήταν και μια καταστροφική χρονιά για πολλές άλλες επιχειρήσεις που σχετίζονται με το κρασί, όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία, μπαρ, τροφοδοσία και γενικά ότι σχετίζεται με την εστίαση και τον τουρισμό.
Η διατήρηση των μέτρων του lockdown και της κοινωνικής αποστασιοποίησης σίγουρα δεν θα επιτρέψει ακόμη μια δραστική «επιστροφή στην κανονικότητα», αλλά ο εμβολιασμός όλο και περισσότερων πολιτών καθημερινά, σίγουρα επιταχύνει την διαδικασία. Γενικώς, όλα δείχνουν πως θα έχουμε μια ανάμεικτη εικόνα για το κρασί το 2021. Εμείς, για την καλύτερη ενημέρωσή σας, θα αναλύσουμε συνοπτικά τις αλλαγές που θα συμβούν το 2021 στο ελληνικό κρασί.
Μείωση στον όγκο παραγωγής του κρασιού
Η συσσώρευση του απούλητου αποθέματος προηγούμενων σοδειών, που ξεκινά από το 2019, βρίσκεται στους αποθηκευτικούς χώρους. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την διαφαινόμενη ανασφάλεια της αγοράς για το 2021, δεν επιτρέπει στους παραγωγούς να κάνουν μαζική παραγωγή κρασιού, μέχρι να εξαντληθεί το ήδη υπάρχον απόθεμα.
Η αύξηση της διαδικτυακής λιανικής πώλησης
Οι διαδικτυακές πωλήσεις κρασιού ήρθαν για να μείνουν. Μετά την επιτυχία που σημειώθηκε και με την διατήρηση των μέτρων, οι επενδύσεις σε αυτό τον τομέα φαίνεται ότι θα συνεχιστούν. Παράλληλα, θα διαμορφωθεί και η συνολική εικόνα των δικτύων διανομής, καθώς γίνονται συνεχείς προσπάθειες για βελτίωση της ταχύτητας παράδοσης.
Εικονικές δοκιμές κρασιού και online μαθήματα
Μετά από την επιβολή των περιορισμών στους εσωτερικούς χώρους και συνεπώς, στις αίθουσες γευσιγνωσίας, αρκετά οινοποιεία στον κόσμο άρχισαν να προσφέρουν virtual περιηγήσεις και online γευσιγνωσίες, δίνοντας πλέον στους λάτρεις του κρασιού πρόσβαση σε μια εμπειρία που στο παρελθόν θα ήταν εφικτή, μόνο αν ταξίδευε κάποιος σε εκείνη τη χώρα. Πολλά από αυτά τα οινοποιεία σκοπεύουν να διατηρήσουν αυτές τις ενέργειες, επεκτείνοντας τις virtual προσφορές τους, ακόμη και όταν θα ξανανοίξουν οι αίθουσες και όταν τα ταξίδια θα είναι εφικτά. Η άμεση ανταπόκριση των οινόφιλων και η επιτυχία του εγχειρήματος ήταν ουσιαστικά κάτι πρωτόγνωρο για τα οινοποιεία και από ότι φαίνεται, θα συνεχίσουμε να βλέπουμε αυτές τις διασκεδαστικές ψηφιακές εικόνες και μέσα στους επόμενους μήνες.
Όσον αφορά το ελληνικό κρασί, για πρώτη φορά, είδαμε και την online διδασκαλία μαθημάτων κρασιού & αποσταγμάτων της σχολής W.S.P.C. του Κωνσταντίνου Λαζαράκη. Η ολοκληρωμένη αυτή σειρά μαθημάτων και γευσιγνωσιών διατήρησε την ίδια αξιοπιστία με αυτή των δια ζώσης προγραμμάτων της σχολής. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις να μπορεί κάποιος να διδαχθεί στο μέλλον για το κρασί, ακόμα κι αν οι συνθήκες δεν του επιτρέπουν να ταξιδέψει σε πόλεις, όπου πραγματοποιούνται τα μαθήματα.
Το φαινόμενο των “φυσικών κρασιών” δείχνει να ισχυροποιείται
Η κατανάλωση των αποκαλούμενων “φυσικών κρασιών”, των ήπιας παρέμβασης, των βιολογικών ή βιοδυναμικών συνεχίζει να αυξάνεται παγκοσμίως. Η χώρα μας, αν και κάπως καθυστερημένα σε σχέση με τις πιο ώριμες αγορές όπως της Γαλλίας, της Ιταλίας και των Σκανδιναβικών χωρών, έχει δείξει ότι τα τελευταία χρόνια δημιουργείται μια ισχυρή τάση γύρω από αυτά τα κρασιά και φαίνεται πλέον να σταθεροποιείται. Μια τάση που ακόμη υποστηρίζεται από λίγους εισαγωγείς και διανομείς κρασιών. Κυρίως όμως υποστηρίζεται από οινοποιεία που είτε είναι, είτε δεν είναι επίσημα πιστοποιημένα, ακολουθούν ήπιες πρακτικές στην καλλιέργεια των αμπελώνων τους, χωρίς ψεκασμούς με χημικά και χωρίς πολλές προσθήκες ή παρεμβάσεις κατά την οινοποιητική διαδικασία.
Λεξιλόγιο και φρασεολογία όπως άγριες ή γηγενείς ζύμες, αμφορείς, πορτοκαλί κρασί, χωρίς προσθήκη θειώδους, αφιλτράριστα και ακολλάριστα κρασιά, μπήκαν για τα καλά στη ζωή μας και οινοποιοί που μέχρι πριν από λίγα χρόνια, θεωρούνταν γραφικοί, σήμερα θεωρούνται γκουρού για το σύγχρονο ελληνικό κρασί.
Οι μικροί παραγωγοί έρχονται ξανά στο προσκήνιο
Η αναγνώριση και η άνοδος των μικρών παραγωγών, που τους είδαμε να οργανώνονται με την δημιουργία του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδας (ΣΜΟΕ), είναι μια τάση που είχε αρχίσει να παγιώνεται ήδη στην προ-Covid εποχή. Ο εγκλεισμός φαίνεται να έβαλε φρένο σε αυτή την τάση, κυρίως λόγω των προσωρινών μεταβολών στο κομμάτι της διανομής και της αναστολής λειτουργίας της εστίασης. Ταυτόχρονα όμως, δημιουργήθηκαν συνθήκες και περίσσεψε χρόνος για καλύτερη οργάνωση, περισσότερη ενδοσκόπηση και μεγαλύτερη ηλεκτρονική ανάπτυξη (ηλεκτρονικό εμπόριο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, βελτίωση ή και δημιουργία ιστότοπων). Έτσι αναμένεται με την πολυπόθητη επιστροφή στην κανονικότητα, ο ΣΜΟΕ να λειτουργήσει σαν ελατήριο στην ανάπτυξη των μικρών οινοποιών, μια μεγάλη προστιθέμενη αξία στην ποιότητα του ελληνικού κρασιού.
Εναλλακτικές μορφές συσκευασίας
Οι εναλλακτικές μορφές συσκευασίας έχουν κάνει ήδη την εμφάνιση τους, διεισδύοντας στην παραδοσιακή αγορά των γυάλινων φιαλών. Για τα ελληνικά δεδομένα, η χρήση των μπουκαλιών από χαρτί, πλαστικό, ή αλουμίνιο μοιάζει με επιστημονική φαντασία. Ο λόγος της χρήσης τους όμως συμβάλει στην μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, σε αρκετές περιπτώσεις δεν επηρεάζει την διατήρηση του κρασιού και το σημαντικότερο, είναι πιο κοντά στις απαιτήσεις της νεότερης και πιο δυναμικής αγοραστικής γενιάς. Αν λοιπόν το ελληνικό κρασί θέλει να καθιερώσει μια ανταγωνιστική θέση στην παγκόσμια αγορά, θα πρέπει ήδη να αρχίσει την έρευνα και τους πειραματισμούς του με συσκευασίες, που είναι περισσότερο φιλικές προς το περιβάλλον.
Το ροζέ prosecco είναι η καινούργια ‘νέα τάση’
Το ροζέ κρασί είναι ασταμάτητο. Το wineaccess.com πούλησε επτά φορές περισσότερα μπουκάλια ροζέ κρασιού το 2020 από ό,τι το καλοκαίρι του 2019. Είμαστε μάρτυρες της νέας τάσης που διαμορφώνεται.
Πολλοί πιστεύουν ότι δημοφιλέστερο ροζέ ποτό του 2021 θα είναι το prosecco rosé. Στα τέλη Νοεμβρίου, η εγκεκριμένη κατηγορία ξεκίνησε από την Ιταλία, η οποία έχει ήδη παρουσιάσει μια άνθηση στα ροζέ κρασιά μεγάλης αξίας. Ο John Gillespie, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας έρευνας αγοράς Wine Opinions, προβλέπει ότι ο συνδυασμός της τάσης του prosecco με την τάση των ροζέ θα είναι από τις σίγουρες ετικέτες που θα πετύχουν στις ΗΠΑ την επόμενη χρονιά. Επομένως, αναμένουμε να δούμε πως θα δεχτούν την τάση αυτή και οι Έλληνες καταναλωτές.
Πηγή: Krasiagr.com
Διαβάστε ακόμη: https://winelovers.gr/2021/02/16/rizoto_me_garides/