Πώς η πανδημία επηρέασε τα οινοποιεία στις περιοχές της Ευρώπης και της Αφρικής

Πώς η πανδημία επηρέασε τα οινοποιεία στις περιοχές της Ευρώπης και της Αφρικής

Η πανδημία είναι γνωστό ότι έχει επιπτώσεις σε πολλούς κλάδους και ο κλάδος της οινοπαραγωγής είναι ένας από αυτούς. Στο άρθρο αυτό, θα μιλήσουμε για τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι χώρες της Ευρώπης και της Αφρικής και συγκεκριμένα, τα οινοποιεία στην Γαλλία, τη Βρετανία και τη Νότιο Αφρική και πώς ανταπεξήλθαν σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Τα οινοποιεία αυτά έπρεπε να αντιμετωπίσουν ένα ευρύ φάσμα προκλήσεων από την πανδημία που ξέσπασε τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, η κατάσταση ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των χωρών.

Αρχικά, τα οινοποιεία της Νοτίου Αφρικής πιθανότατα αντιμετώπισαν τη μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς η κυβέρνηση απαγόρευσε όλες τις πωλήσεις αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγών, για ολόκληρο τον Απρίλιο. Οι εξαγωγές επιτράπηκαν ξανά από τον Μάιο στο λιανικό εμπόριο και από τον Ιούνιο στις διαδικτυακές πωλήσεις. Ωστόσο, οι πωλήσεις αλκοόλ σε εστιατόρια και μπαρ εξακολουθούν να απαγορεύονται. Στις 12 Ιουλίου 2020, η εγχώρια απαγόρευση των πωλήσεων αλκοόλ αποκαταστάθηκε πλήρως. Η Judy Bakker, Γενική Διευθύντρια του οινοποιείου Bouchard Finlayson, σχολιάζει, «Μία από τις μεγάλες προκλήσεις, ήταν οι περιορισμένες πωλήσεις μας λόγω της απαγόρευσης κατά τη διάρκεια του lockdown. Παρόλο που μας επιτρέπεται πλέον να εξάγουμε κρασί, έχουμε ένα σημαντικό μειωμένο κέρδος που δημιουργεί προβλήματα ρευστότητας».

Στο Ηνωμένο Βασίλειο από την άλλη, αν και δεν υπήρχαν περιορισμοί στην πώληση αλκοόλ, το οινοποιείο Hattingley Valley βρέθηκε επίσης σε δύσκολη θέση. Ο Εμπορικός Διευθυντής Gareth Maxwell σχολιάζει, «Στις αρχές του 2020 ήμασταν σε εξαιρετική θέση, με τις πωλήσεις να αυξάνονται γρήγορα, ιδιαίτερα οι εξαγωγές. Στη συνέχεια, τον Απρίλιο, διαπιστώσαμε ότι η επιχείρηση πραγματοποίησε μόνο το 30% των προβλεπόμενων πωλήσεών της, καθώς οι βασικοί πυλώνες, η εστίαση και οι εξαγωγές, είχαν περιοριστεί».

Η δύναμη των διαδικτυακών πωλήσεων

Η αλληλεπίδραση με τους πελάτες, τη στιγμή που τα παραδοσιακά κανάλια πωλήσεων είναι περιορισμένα, είναι μια πρόκληση που αντιμετωπίζουν πολλά οινοποιεία. Ως αποτέλεσμα, οι διαδικτυακές πωλήσεις έχουν καταστεί πλέον το σημαντικότερο κανάλι πωλήσεων. Η Hattingley Valley ξεκίνησε μια καμπάνια άμεση προς τον καταναλωτή, με μια προσφορά επετειακών εκπτώσεων, που προωθήθηκε στο διαδίκτυο και στα social media. Η καμπάνια είχε απόλυτη επιτυχία, με αποτέλεσμα η εταιρεία να πραγματοποιεί τέσσερις φορές τις συνήθεις ετήσιες διαδικτυακές πωλήσεις της, μόνο τον μήνα Μάιο. 

Ομοίως, στη Νότια Αφρική, η Bouchard Finlayson έχει μάθει να προσαρμόζεται στο μεταβαλλόμενο εμπορικό τοπίο, εστιάζοντας στις διαδικτυακές πωλήσεις μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος και μέσω των συνεργατών λιανικής.

Το γαλλικό οινοποιείο Château de Pommard, προκειμένου να ανταπεξέλθει στο lockdown στα μέσα Μαρτίου, αντιλήφθηκε ότι η μόνη επιλογή ήταν να συνδεθεί με τους πελάτες της διαδικτυακά, για να διατηρήσει τις πωλήσεις. Έτσι, δημιούργησε νέες «διαδικτυακές εμπειρίες», επιτρέποντας στους πελάτες να ταξιδεύουν εικονικά στον περίφημο δρόμο του κρασιού της Βουργουνδίας – La Route des Grands Crus -, παρέχοντάς τους συμπληρωματικά ένα πακέτο κρασιού. Σε μόλις τρεις εβδομάδες, αυτές οι καθημερινές virtual reality εμπειρίες προσέλκυσαν περισσότερους από 1.000 συμμετέχοντες, ακόμη και από μακρινές χώρες όπως το Χονγκ Κονγκ, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Ιρλανδία και την Αυστραλία.

Το πλεονέκτημα του COVID-19

Η ανάγκη αντίδρασης σε μια εντελώς καινούργια κατάσταση, ανάγκασε τα οινοποιεία να προσαρμοστούν και να είναι πιο ευέλικτα, ανακαλύπτοντας κρυμμένα πλεονεκτήματα. Φυσικά, οι εταιρείες χρειάστηκε να εισαγάγουν αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής και κοινωνικής απόστασης στους αμπελώνες, τα οινοποιεία και τις αίθουσες γευσιγνωσίας τους, προκειμένου να προστατεύσουν τόσο το προσωπικό όσο και τους πελάτες. Ωστόσο, η πανδημία επηρέασε μόνιμα τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούνται.

Το Château de Pommard βλέπει τα οφέλη της απευθείας σύνδεσης με τους πελάτες του. Η Vanessa Guébels, διευθυντής της École V, σχολιάζει: «Χάρη στη νέα μας ενότητα virtual reality εμπειριών, μεταβαίνουμε σταδιακά προς ένα πιο άμεσο προς τους καταναλωτές μοντέλο επιχειρηματικότητας, εστιάζοντας στην εκπαίδευση στον τομέα του κρασιού. Έτσι λοιπόν, δημιουργήσαμε το École V, μια πιστοποιημένη σχολή κρασιού στο Pommard και το Παρίσι. Παράλληλα, αναπτύσσουμε συνεχώς τον ιστότοπό μας και το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, που λανσάραμε τον Νοέμβριο του 2019».

Ο Gareth Maxwell εξηγεί πώς η νοοτροπία του Hattingley Valley έχει αλλάξει: «Οι τελευταίοι μήνες μας έκαναν να συνειδητοποιήσουμε ότι, για να επιβιώσουμε, δεν μπορούμε να φοβόμαστε να δοκιμάσουμε νέες προσεγγίσεις. Πρέπει να είστε δυναμικοί και ανοιχτοί σε νέους τρόπους επιχειρηματικής δραστηριότητας». Η πανδημία είχε το απροσδόκητο όφελος ότι φέρνει την επιχείρηση πιο κοντά στους πελάτες της, και την κινητοποιεί, ώστε να μην βασίζεται αποκλειστικά στα παραδοσιακά κανάλια εμπορίου.

Η Judy Bakker σχολιάζει: «Νομίζω ότι μας έχει διδάξει να είμαστε πιο ανθεκτικοί και καινοτόμοι. Έπρεπε να αποδεχτούμε τις αλλαγές και να μάθουμε να προσαρμοζόμαστε. Η πανδημία μας διδάσκει να είμαστε ευγνώμονες για αυτό που έχουμε. Σίγουρα δεν θα θεωρήσουμε δεδομένη την «κανονικότητα».

Προγραμματισμός για το μέλλον

Οι προοπτικές για το μέλλον ποικίλλουν μεταξύ των οινοποιείων, αλλά όλοι συμφωνούν ότι ο COVID-19 είχε εκτεταμένες επιπτώσεις στη βιομηχανία οίνου. Στο Bouchard Finlayson, η Judy είναι αισιόδοξη για το μέλλον: «Η συγκομιδή μας φέτος ήταν εξαιρετική και ανυπομονούμε να παράγουμε κι άλλο ποιοτικό vintage. Μια μέρα αυτή η πανδημία θα αποτελεί παρελθόν και ελπίζουμε ότι θα μας έχει κάνει σοφότερους».

Στη Γαλλία, ο Διευθύνων Σύμβουλος και ιδιοκτήτης του Château de Pommard, Michael Baum πιστεύει ότι ο αντίκτυπος του COVID-19 στην παγκόσμια βιομηχανία οίνου θα είναι δραματικός. Πιστεύει ότι μια πιο άμεση εστίαση στον καταναλωτή, αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία, θα απομακρύνει ακόμη περισσότερο τη βιομηχανία οίνου από το παραδοσιακό μοντέλο πωλήσεων. Σχολιάζει: «Τα τελευταία δύο χρόνια, προετοιμαζόμασταν για ένα πιο άμεσο προς τους καταναλωτές μοντέλο επιχειρηματικότητας, οδηγούμενο από την πρόοδο της τεχνολογίας και από την επιθυμία να ταξιδεύουμε χωρίς να δημιουργήσουμε σημαντικό αποτύπωμα άνθρακα στο περιβάλλον. Η εμφάνιση της πανδημίας σήμαινε, ότι έπρεπε να είχαμε ακολουθήσει γρηγορότερα αυτήν τη στρατηγική».

Στην Hattingley Valley, ο Gareth πιστεύει ότι οι επόμενοι 6 με 18 μήνες θα είναι πολύ σκληροί για την επιχείρηση – ιδιαίτερα για τα premium προϊόντα – με τον τομέα της εστίασης στο Ηνωμένο Βασίλειο να χρειάζεται πολύ χρόνο για να ανακάμψει πλήρως. Ωστόσο, σε μια πιο θετική αίσθηση, πιστεύει ότι η πανδημία ενθαρρύνει τους ανθρώπους να αγοράσουν και να αισθάνονται περήφανοι που πίνουν αγγλικό κρασί.

Παρά τις πολλές δύσκολες προκλήσεις που έχει φέρει η πανδημία στα οινοποιεία στις χώρες της Ευρώπης και της Αφρικής, είναι καθησυχαστικό να βλέπουμε τη δημιουργικότητα και την καινοτομία που προέκυψαν ως αποτέλεσμα.

Πηγή: WSET Global

Διαβάστε ακόμη: https://winelovers.gr/2021/01/07/idees_doron_gia_tous_wine_lovers_biblia_gia_to_krasi/